Saturday, July 12, 2008

07/06 Tempels en potjes

's Ochtends ben ik samen met de familie van Chen naar een Daoistische tempel geweest in Banciao. Deze tempel is schijnbaar bekend om het uitgebreide beeldhouwwerk dat allerlei verhalen uit de Chinese cultuur verteld. Er waren drie wierrookbranders, eentje voor de tempel, eentje middenin en eentje in een kamertje achterin. In dat achterkamertje stonden honderden beeldjes in rijen naast elkaar opgesteld. In twee zijkamers, links en rechts van de binnenplaats, stonden ook honderden kleine godheden opgesteld.

Ik heb zelf ook wierrookstokjes aangestoken en bij elke brander gebeden. Er liggen kussentjes voor de beelden waar mensen op knielen, of de enkele fanatiekeling die een kow-tow doet. De beelden en figuren op de daken zijn versiert met potscherven, aangezien deze tempel gebouwd is in een tijd waarin Taiwan erg arm was. De draken en fenixen zijn heel zorgvuldig met met potscherven ingezet. In eerste instantie valt dat helemaal niet op en ziet het er gewoon uit als prachtig vakmanschap. Ik heb een toekomstvoorspelling gekregen op een klein briefje. Ik kan niet alles lezen, maar er staat in ieder geval dat de tijd goed is om te studeren en te trouwen, er voorspoed zal komen en geluk. Je krijgt wel elke keer een andere voorspelling, maar hoe je hem moet lezen is voor mij nog een beetje raadselachtig.

's Middags zijn we naar een keramiekmuseum geweest, waar de geschiedenis van keramiek van Taiwan wordt uitgelegd. Banciao is ook bekend om haar keramiek, en in de oudste straat van Banciao heb ik wat beeldjes gekocht (om je eetstokjes op te rusten) en een theepotje.

's Avonds zijn we naar het huis van Chen gegaan, waar we de verjaardag van zijn vader hebben gevierd. Het is erg leuk om het leven van een Taiwanees gezin mee te maken zoals het elke dag gaat. Chen's vader en moeder leven bij hem in huis, samen met zijn vrouw en kinderen. Zonder aankondiging komen ook zijn zus en haar man bij ons aanschuiven voor het eten. Het altaar in hoek is in twee delen ingedeeld. Rechts is de boddhisatva Guan-yin en links zijn de voorvaderen van het gezin. Op het altaar ligt fruit, zowel gewoon op een schaal als nog steeds ingeblikt. In de kast liggen heilige geschriften, ik neem aan dat het boeddhistische sutra's zijn.

No comments: